Cizrna na paprice Hlavní jídla / Recepty / vegan

Cizrna neboli římský hrách je moje oblíbená luštěnina. A když už ji namáčím a vařím, tak ji vždy udělám více, protože její využití je široké. Dnes vás naučím jak na cizrnu na paprice.

Samozřejmě, že můžete použít i cizrnu z plechovky či ze skla, bude to rychlé jako japonský vlak, ale na druhou stranu, až poprvé namočíte a uvaříte cizrnu doma, pochopíte, jak velký je rozdíl a možná stejně jako já od té doby budete brát konzervovanou cizrnu jen jako záchranu v nouzi největší.

Cizrnu si den předem namočte. Druhý den slijte a dejte vařit do čisté vody. Během vaření sbírejte pěnu, která se tvoří na povrchu. Vodu nesolte, zjistila jsem, že v neosolené vodě se cizrna uvaří mnohem rychleji než ve slané. I tak se vaří něco kolem hodinky mírným plamenem. 

Uvařenou cizrnu slijte a můžete z ní umixovat například skvělý hummus nebo z ní připravit chuťovku k vínku a díky tomu, že zatím není slaná, tak ji použít i jako sladkou náplň.

My si ji dnes ale připravíme na paprice…..

Základ tvoří cibule. A to minimálně dvě větší. Cibule prostě dává omáčce jednu z důležitých chutí. Je dobré ji nakrájet opravdu nadrobno, aby se v omáčce rychle rozdusila. Pokud mohu doporučit, tak na krájení cibule je skvělé použít zapichovací držáček, díky kterému budete krájet cibuli stejně krásně jako profikuchaři.

Cibuli můžete jen orestovat, ale pokud ji zkaramelizujete, dodáte jídlu další chuť. Určitě doporučuji.

Ve chvíli, kdy zesklovatí, přidejte lžičku třtinového cukru a dvě lžíce balsamikového octa. Pořadí může být i obrácené, záleží na vás. Důležité je ale míchat tak dlouho, než se vypaří ocet – tj. přestane to jím kysele vonět a v cibulce zůstane z něj jen jeho nasládlá chuť. To může trvat cca 5 minut.

Poté k cibulce přihodíme uvařenou cizrnu a zaprášíme  paprikou. Já dávám lžíci sladké a lžíci uzené papriky. Lehce zarestujeme, ale jen krátce, aby nám celé jídlo nezhořklo. Poté podlijeme vodou a přidáme dvě až tří lžíce kvalitní sójové omáčky.

Další možností, jak toto jídlo ještě posunout o chlup dále, je přidání Vegi steaku – kukuřízku. Jedná se o rostlinnou bílkovinu, která je hodně podobná strukturou i chutí kuřecímu řízku. Můžete je opéci vedle nebo ji dát přímo do omáčky a prohřát ji v ní, což mám raději. Tentokrát jsem jej nakrájela na větší kusy. Přidala jsem je k cizrně, ještě před přidáním papriky.

Kromě přidání papriky už vlastně nic dalšího co se týče koření nepotřebujete. Jen sůl a pepř.

Na zahuštění použijte mouku rozmíchanou v troše vody – pokud chcete bezlepkovou variantu, doporučuji hladkou rýžovou mouku. A na závěr zjemněte rýžovou nebo sójovou smetanou.

Pokud se divíte, že si sypu těstoviny mákem, tak vás vyvedu z omylu – není to mák, je to gomasio neboli sezamová sůl a jak se připravuje najdete ZDE. 

Podávat můžete s nejrůznějšími přílohami – celozrnnými těstovinami, knedlíky, rýží… záleží jen na vás..

(Visited 1 times, 1 visits today)