Gomasio Recepty / Různé nápady z kuchyně / vegan

V tomto článku vám slíbila recept na zdravé dochucovadlo, které pochází z Japonska a jmenuje se gomasio.

Připravuje se nejčastěji ze sezamových semínek (černých či bílých), ale lze použít i semínka lněná či dýňová. Krom semínek budete potřebovat ještě sůl, nejlépe mořskou či himalájskou.

_DSC7833

Díky semínkům obsahuje velké množství minerálů, především vápníku a železa a vitaminů skupiny B. Pomáhá při únavě, bolestech, migréně, posiluje imunitní systém a podporuje trávení. Díky speciálnímu postupu přípravy je sůl navázána na sezamový olej, a tudíž je zdravější. Správně připravené gomasio (čteme „gomašo“) není slané a je vhodné k dochucení salátů, rýže, polévek a všude tam, kde vás napadne. Pojďme si spolu připravit gomasio.

Poměr semínek a soli se pohybuje od 14: 1 po 22:1 (poměr semínka a sůl), my si připravíme zlatý střed – 18: 1, což vychází na šest polévkových lžic semínek a jednu kávovou lžičku soli. Dále budete potřebovat nepřilnavou pánev, do které si dáte semínka a na středním plamení zahříváte. Správný okamžik, kdy je semínko akorát poznáte, že začne na pánvičce praskat, případně ho můžete zkusit mezi prsty rozemnout.

Poté přidáme sůl a lehce ji  zahřejeme, tím uvolníme případnou vlhkost.

Poté ještě teplé v hmoždíři drtíme tak dlouho, až bude cca 80% semínek rozdrcených a nabalených na sůl.

gomasio2

Pokud máte výkonný robot či Nutribullet, který zvládne rozdrtit semínka, máte velký kus práce ušetřený. Jen mixujte opravdu krátce, aby se vám neumixovala slaná tahini pasta 🙂

gomasio1

Uchovávejte v chladu, protože olej obsažený v semínkách má v teple tendence k žluknutí a sypejte na jídla, která chcete dosolit. Bude vám stačit mnohem méně soli, než obvykle, protože chuť semínek jí zvýrazní.

_DSC7837

Skleničky popisuji křídovým fixem, který po spotřebování gomasia lehce smažu.

gomasio

Dochucovat můžete libovolná jídla, chutná to téměř na všem… tedy jen buchty bych s tím asi nesypala 🙂

_DSC7840-001

(Visited 1 times, 1 visits today)