Rostlinné snídaně Různé nápady z kuchyně

Když jsem byla malá, odmítala jsem snídat, dnes možná chápu proč…. protože mi prostě nebyly nabízeny snídaně, které moje tělo chtělo… ale časem jsem rezignovala a přijala za své snídaně skládající se z pečiva a bílé kávy, pod pojmem pečivo byl myšlen většinou rohlík či houska s máslem nebo jakýkoli moučník a když nebylo nic jiného, tak třeba tatranka….

Bohužel jednoho dne mému tělu se mnou došla trpělivost a razantně mi dalo najevo, že tudy cesta nevede. Díky tomu jsem objevila rostlinné ovocné snídaně a od jara 2014 snídám prostě jinak a je mi skvěle. Stále snídám své oblíbené sladké snídaně, ale to sladké v nich tvoří pouze ovoce.

První nastartování jiného snídání přišlo spolu s knihou Najezte se do štíhlosti od A.Mančingové. Tam hned první týden k snídani máte mrkvový salát. Někdo ho poté už prý nemohl ani cítit, já se do něj naopak zamilovala. I nyní si občas udělám salát z kila mrkve, kila jablek a tří citrónů a snídám jej několik dní po sobě, vždy přidám skořici a nějaké ovoce či ořechy.

Také jsem ráno, ještě dřív, než cokoli sním, začala pít ječmen. A protože mi nechutnal rozmíchaný s vodou, nějaká dobrá duše mi poradila ho míchat s hruškovým džusem. Tak to dělám a je to opravdu velká lahoda. Úplně nejčastěji si k snídani dělám tzv. ovocný jogurt – je to v podstatě jen rozmixované lněné semínko (mixuji vždy čerstvé, protože se nedá skladovat, na vzduchu žlukne) s banánem a vodou. Občas, když banán není dost tečkovaný a tudíž sladký, přidám dvě-tři datle. Banám klidně můžete i namrazit, takže když občas zapomenu koupit banány, vytahuji mražené z ledničky. K banánu můžete přidat ještě další ovoce, záleží vždy na vaší chuti a pokud nemáte čerstvé, lze přidat mražené, pokud to váš přístroj zvládne.

Do této základní směsi můžete přidat třeba večer namočenou pohanku či jiná semínka či ořechy. Lahodné jsou i namočené kešu oříšky či slunečnice. Tady přidávám datle vždy, protože pomohou k lahodné chuti.

Do misky si nejdříve nasypu trošku musli, potom naliji umixovanou směs v NutriBulletu a zasypu skořicí.

Skořici používám často, je velice prospěšná, proto jsem si ji přesypala do slánky a tudíž je krásně po ruce…

 Stejně se připravují i syrové obilné kaše – večer namočím červenou pšenici nebo kamut a nechám do rána namočený, pokud nemám čerstvé ovoce, mohu namočit i sušené (meruňky, švestky, datle apod), ráno sliji, dám do mixéru, přidám vodu a umixuji na kaši. Místo vody občas použiji sojový zákys nebo některé z doma vyrobených či koupených rostliných mlék (kokosové, mandlové apod) a mixuji s ovocem a banánem. Místo musli si můžete vyrobit (tak trošku omylem) domácí granolu.  Co se týče musli, tak jsem hrozně zmlsaná – kupuji hlavně směsi od Jordans – což je ovesno-ječmenné musli s ořechy bez konzervantů, umělých barviv, aromat a geneticky modifikovaných složek.  Toto musli střídám s bezlepkovým, které se dá koupit i Mixitu nebo ve zdravé výživě.   Tečkou dobré snídaně je vždy ovoce, teď v létě je to hračka, v zimě to není taková hitparáda, ale stejnou službu udělají i kousky jablek, hroznové víno, kiwi, kousek banánu… apod. 

S kašemi k snídani jsem začala později – respektive mne k nim přivedla kamarádka Simča, která mi mou první rýžovou kaši uvařenou v rýžovém mléce udělala k snídani u nich doma. Navrch nasypala jahody a mandle a byla to lahoda sama.

Já si kaše dělám, když venku není hezky, pěkně mne prohřejí a nabijí teplem do celého dne.

Určitě se dají vařit z celého zrna či čerstvě namletého, nicméně já zatím pro úsporu času kupuji kaše instatní a vařím je buď jen ve vodě či v rostlinných mlécích.

V indické prodejně jsem také koupila rýžové vločky, které večer zaliji vodou, ráno přes cedník propláchnu, dám do mixéru, zaliji horkou vodou a umixuji hladkou kaši.

Kaše sladím buď datlemi, datlovým sirupem, kukuřičným sladem, javorovým sirupem…

A opět do nich přidávám ovoce a mandlové plátky, stejně jako do ovocných kaší.

V zimě nebo sychravém počasí kaše krásně zahřeje žaludek, určitě je někdy vyzkoušejte – výběr je velký, můžete zvolit, zda kaši s lepkem či bez něj…..

Oblíbila jsem si také drcené nepražené kakaové boby. Vzpomínám si, když jsem je před pár lety ochutnala poprvé, tak mi přišly hořké a nedobré. Dnes je považuji za delikatesu a chutnají mi moc.

Také často sypu mandlovými lupínky, které kupuji po kilech, neboť mandle máme moc rádi a navíc jsou ze všech ořechů nejvíce antioxidačních látek a prý až o 22% snižují riziko nemoci srdce a cév.

  K snídani si dělám konvičku čaje a ten většinou během dopoledne dopíjím i vychladlý.

Snažím se vždy, i když to je jen pro mne, ovoce hezky na vrch nasypat, aby snídaně byla oku lahodící…. i když to za minutu zamíchám v jednolitou kaši, tak za ty chvilky, kdy se dívám na tu krásu, mi to stojí….

Více fotografií a inspirací na snídaně najdete v mém albu na Facebooku.

 Jednou za týden, většinou v neděli maličko zahřeším, ale opravdu jen trošku, protože na výrobu palačinek apod, používám celozrnné mouky a peču bez vajíček…. třeba právě tyhle palačinky z piva  Nebo si uděláme lívanečky – ty můžete stejně jako palačinky dělat i bezlepkově (použít třeba pohankovou mouku), ale konkrétně tyto jsou ze špaldové a recept najdete tady Také jsem konečně přišla na to, proč se lívanečky vrství na sebe – jednak udrží pěkně teplo, tudíž při servírování i ten první hotový naspod je stále teplý a hlavně stačí pak méně sladit – javorový sirup, který nalijete shora částečně prosíkně i dovntiř. Jí se pak tak, že se krájí jako dort….   Možná si říkáte, že vám by ten rohlík či chleba chyběl a z této snídaně budete mít do hodiny hlad….  věřte, že vše je jen a jen o zvyku a většinou, když si udělám opravdu plnou misku, tak někdy vynechávám i své dopolední smoothie a pocit plnosti mi vydrží až do oběda.   Tip na slané snídaně nemám, protože ty mi nikdy nejely a ani nyní je nevyhledávám. Slaná jídla mám k obědu a večeři a tu sladkost na snídani si prostě užívám….

(Visited 2 601 times, 1 visits today)