Thajsko – 4.díl – doprava Blog
   

Doprava v Thajsku je námět na knihu. Tak rozmanitá a tak jiná, než ji známe z Evropy. Proto si zaslouží vlastní samostatný článek…. 

   

Už první fakt, že se tu jezdí vlevo, stejně jako v Anglii, je novinka. Takže máte občas problém při přecházení ulice. Máte naučeno od dětství se nejdříve rozhlédnout vlevo… no a tady se musíte koukat obráceně, což je problém. No naštěstí mne nikdo nepřejel…. 

   

Kromě aut tu jezdí velké množství motorek. Myslím, že motorka tu je nejrozšířenější dopravní prostředek. Zjistíte tu, že na motorce může jet libovolný počet lidí. Viděli jsme motorku, na které jela celá rodina, tj. tatík, mamka a tři děti. Miminka se vozí na motorce v takové bambusové stoličce. Vypadá to velice nebezpečně, ale asi s tím problém nemají. To by se normotvůrci evropské unie divili J

   

Na motorce se převáží cokoli. Motorky jsou také předělané na tzv. tuk, tuky. Což je jeden z dopravních prostředků, který oceníte hlavně třeba v Bangkoku. Na rozdíl od taxi se tuk tuk nacpe všude a je mnohem rychlejší. Pokud se nebojíte a jste sám, můžete si vzít i taximotorku. Motorku si také můžete půjčit, ale to doporučuji spíše na nějakém klidnějším ostrově… 

 

K motorce bývají přidělané prodejní stánky a stánky na přípravu jídel. A to velice důmyslně. Stánek se pak lehce přemisťuje a prodavač může při prodávání čí přípravě jídla sedět (na sedačce motorky). Z motorky se prodává jídlo, nápoje, ovoce, zelenina, ale i oblečení. Večer se vše složí, překryje plachtou, přetáhne provazem a jede se domů. 

   

Ceny se u tuk tuků domlouvají předem a je dobré smlouvat, protože prvotní cena je vždy celkem vysoká (i když na české poměry se vám to nezdá). Třeba od našeho hotelu ke Královskému paláci jsme tuk tukem jeli za 60Bth (tj.cca 43 Kč), nicméně původně chtěl 130Bth. 

    Další možností cestování je taxi. V Bangkoku jezdí taxíky označené taxametr – než do něj nastoupíte tak máte dvě možnosti – buď si domluvit pevnou cenu, nebo poproste o zapnutí taxametru. Za nastoupení do vozu vám naskočí 35Bth a pak platíte 2Bth za kilometr plus nějaké drobné za čekání, které tu bohužel je časté, protože ve městě je velký provoz a tím pádem i časté zácpy.
    Nicméně ani v zácpách se nikdo nerozčiluje, netroubí. Klid Thajců se přenáší i za volant. Jezdili jsme po Thajsku hodně, zažili zácpy, situace, kdy si motorky a tuk-kuky dělali z tříproudovky pětiproudou ulici,  tisícovky aut a přesto jsme neviděli ani jedinou nehodu, ani drcnutí…. 
     Na Phuketu a přilehlých ostrovech už taxíky s taxametrem většinou neseženete. Tam dělá myslím taxikáře každý, kdo vlastní auto. A vždy záleží na domluvě. A opět se vyplatí smlouvat. Nebojte se smlouvání, na rozdíl od Egypta nebo Tunisu tady po následném dohodnutí nové ceny jsou Thajci milí a netváří se, jako že je obíráte A pokud si domluvíte cenu, tak ji po dojezdu respektují a ještě vám několikrát poděkují. 
   

Stejným způsobem se zajišťují lodě na přesun.

Buď přímo v přístavu, nebo ještě jednodušeji u cestovních kanceláří, které jsou na každém rohu a opět se vyplatí obejít jich několik a smlouvat. Můžete jet velkou lodí (například z Phuketu na Phi Phi), kde lze sedět jak nahoře na palubě, tak v klimatizovaném vnitřku, pohybovat se malými tradičními loďkami Long tail boat nebo využít nejdražší možnost – tzv. speed boat.

Vše jsme zkusili a každé má něco do sebe…. 

   

Na Phuketu také funguje místní autobusová doprava… tedy slovo autobus je lehce nadnesené. Jedná se o malé nákladní vozy, které mají korbu upravenou, po stranách lavice, stříška, případné plachty pro případ deště. Jezdí velice levně, kromě první a poslední zastávky nemají pevné nástupní místa, prostě si na ně mávnete. 

 

Jezdí od rána, ale poslední spoje jedou ve čtyři odpoledne. Lísek stojí mezi 30 a 40Bathy, podle toho, kam jedete. My jsme je využívali pro cesty z Panwy do Phuketu. Zatímco taxi se dalo usmlouvat tak na 300Bth, stejnou vzdálenost jsme ve třech ujeli busem za 90Bth.

   

 Vtipné jsou také čerpací stanice… Klasické, jaké známe od nás, najdete hlavně ve velkých městech – my jsme asi dvě zahlédli v Bangkoku. Jinde jsou ale čerpací stanice, které vypadají, že je tam někdo zapomněl v předminulém století a někde dokonce jen stoly s lahvemi. 

 

 

Nejdřív jsem si říkala, že je divné, že na ulici prodávají alkohol bez vinět… a pak jsme u tohoto stánku, kde bylo i označení, zjistili, že to není alkohol, ale benzín. Ten si kupují motocyklisté. Často tam není ani žádná obsluha, jen kasička, do které vhodíte peníze. 

 

Další díly:  

1. díl – přípravy a let 

2. díl – ubytování 

3. díl – Bangkok – Khao san road 

5. díl – Bangkok – plavba po řece a Ležící Budha

6. díl – Bangkok – královské město 

8. díl – Patong 

9. díl – Paradise Beach

   

10. díl – domečky pro duchy 

11. díl – Cape Panwa 

12. díl – Phuket a umění 

13. díl – odjezd na Phi Phi 

14. díl – Phi Phi 

15. díl – kokosové palmy 

16. díl – Maya beach a šnorchlování 

17. díl – Silvestr v Krabi 

18. díl – Nový rok na Krabi 

19. díl – Koh Yao Noi

20. díl – narozeniny