Chia semínka Různé nápady z kuchyně / vegan

Dostala se mi do ruky novinka na potravinářškém trhu – semínka chia. Vyzkoušela jsem je různě, naposledy jsem jimi posypala štrůdl a rozhodla se o zkušenost s nimi podělit i s vámi…

Chia semínka jsou drobná semínka  šalvěje hispánské

Semínka chia jsou významným zdrojem proteinů (20%), kvalitních sacharidů (17%), tuků (21g), z nichž mají vysoké zastoupení rostlinné Omega-3 mastné kyseliny (13g) a v neposlední řadě obsah až 32g vlákniny. Semínka chia dále obsahují řadu antioxidantů,  vápník (5x víc vápníku než v mléce). Chia obsahují dále železo, zinek, draslík, magnesium, fosfor a další důležité živiny v čisté a přírodní formě.

 

Semínka chia se vyznačují výbornými schopnostmi vázat na sebe vodu, tím tvoří jemný, zdravý a lehce stravitelný gel. Tento má v lidském těle významnou schopnost snižovat hladinu krevního cukru – semínka chia napomáhají prodlužovat proces přeměny zkonzumovaných cukrů na glukózu, nedochází k tak rapidnímu zvýšení krevního cukru a nedostavuje se tak silný pocit hladu při následném poklesu  krevního cukru (zásadní roli zde hrají konkrétní potraviny, jejich množství a glykemický index). Tato vlastnost semínek chia je důležitá především pro diabetiky a sportovce, ale je velmi užitečná pro širokou veřejnost.

 Semínka chia jsou tedy významným nutričním pomocníkem také  pro osoby vyznávající zdravý a aktivní životní styl, sportovce, dále jsou vhodným doplňkem pro vegetariány, vegany, osoby na dietním režimu (sytící vlastnosti gelu z chia) i pro malé děti (gel se snadno konzumuje v kaších apod. a nemají žádnou pachuť), těhotné a kojící ženy…  Dále jsou vhodnou součástí jídelníčku osob s onemocněním srdce, krevního oběhu nebo zvýšeným LDL cholesterolem atd. Obecně jsou chia vhodná  i pro podporu zdraví jako takového.

Konzumují se jako přísada do nejrůznějších jídel či nápojů. Semínka chia nejsou tvrdá na skus jako lněná (není nutné je používat mletá – při styku s tekutinou/jogurtem…/žaludečními šťávami na sebe váží tekutiny, zželírují a nejsou tvrdá), neovlivňují chuť pokrmů (nemají pachuť), a tím se stávají velmi variabilní součástí široké řady pokrmů a nápojů. Při přípravě pečiva (ideální na chléb, sušenky apod.) zjemňují konzistenci těsta a dodávají mu vláčnost.

Zkusila jsem semínka přidávat do chlebů i rohlíků a musím potvrdit, že jejich přidání nezměnilo pokrm chuťově, jen u bílých těst byly lehce viditelné. Část semínek jsem používala i na posyp. Dlouho jsme se držela jen slaných pokrmů, ale nedávno jsem zkusila použít semínka i na posyp tradičního štrůdlu.

Základem je klasické listové těsto, které jsem nejdříve posypala namletými piškoty, nastrouhanými jablky, čtvrtky čerstvých švestek a protože jsem neměla doma rozinky, použila jsem čerstvé hrozny…

chtěla jsem také přidat ořechy, které v závinu miluji, ale objevila jsem jen prázdnou pixlu…. tak jsem experimentovala… přidala ořechové křupavé müsli a slunečnicová semínka v čokoládě….

 Poté co jsem vše osladila a posypala skořicí jsem závin zamotala a potřela vajíčkem… na posyp jsem použila plátky mandlí a semínka chia.  Peču na 180st do zezlátnutí…. a nejlepší je teplý s vanilkovou zmrlinou a šlehačkou…. mňam….