Semínkový chléb bez mouky Různé nápady z kuchyně / vegan

V Bratislavě jsem měla možnost ochutnat semínkový chléb bez mouky a zamilovala jsem se na první zakousnutí. A proto jsem ihned hledala recept jak na to. Našla jsem ho poměrně brzy na Maškrtnici a tam i odkaz na originál. A pak už mi nebránilo nic v tom to zkusit.

Základem jsou semínka – na Maškrtnici najdete přesný poměr, ale lze jej lehce upravit, důležité je, aby konečná hmotnost suchých složek byla 600g.

Moje oblíbená kombinace:

slunečnicová semínka (cca 150g)

pohankové vločky (díky tomu je chléb i bezlepkový) (cca 150g)

dýňová semínka (cca 100g)

lněná semínka (cca 100g)

uzené mandle (cca 50g)

směs oříšků (cca 50g)

chia semínka  3 lžíce

psylium 3-4 lžíce

sůl (lžička)

javorový sirup  (lžička)

Smíchejte suché složky. Možná se vám zdá chleba cenově náročný, ale je ve výsledku tak sytý, že vám stačí dva kousky a jste plní. Navíc základní složka jsou vločky a slunečnicová semínka, která jsou levnější. Můžete použít i ovesné vločky, ale poté nebude chléb bezlepkový. Psyllium jsou slupky jitrocele indického a je to velký zdroj vlákniny, nicméně zde spolu s chia a lněnými semínky fungují jako pojivo.

Suchou směs promíchejte s 300 ml vody a lžičkou javorového sirupu. V původní verzi byl i olej, ale ten vynechávám, semínka jsou sama o sobě mastná dost….Mokrou směs napěchujte do formy, pokud je silikonová, nemusíte ji vykládat pečicím papírem, v případě kovové formy ji vyložte. Směs dobře upěchujte, přikryjte utěrkou nebo prkénkem a nechejte venku min. 12 hodin.

Poté rozehřejte troubu na 200st, vložte formu do trouby a pečte 20 minut.

Poté formu vyndejte a ihned vyklopte (proto ten pečicí papír, aby to šlo snadno), sundejte papír a chléb dopečte dalších 30 – 40 minut.

Upečený chléb nechte dobře vychladnout. Horký se drolí….

Upečený chléb má krásnou texturu, chutná úžasně a o výživových hodnotách není třeba básnit, ty jsou snad jasné každému….

Protože je chléb sám o sobě „mastný“, určitě není dobré na něj mazat máslo apod, lepší jsou lehké rostlinné pomazánky, hummus či ho jíst jako samotné.

Když už byla hotová slaná varianta, která tak trošku připomínala velkou müsli tyčku, tak jsem si řekla, že zkusím i sladkou variantu chlebíku.

Základ jsem nechala stejný (pouze soli jsem nedala lžičku, ale špetku), jen sem přidala ještě pokrájené sušené švestky, datle a pár rozinek. Místo vody jsem zalila hruškovým džusem. Tentokrát jsem nechala přes noc v míse, kde jsem směs smíchala a až ráno jsem část dala do formy a část rozprostřela (chtěla jsem zkusit přímo müsli tyčky).

Po dvaceti minutách v troubě jsem chlebíček vyklopila z formy, sundala pečicí papír a placku nakrájela na tyčky a dala jsem vše ještě dopéci.

Po vychladnutí chlebík nakrájet… je skvělý i samotný, ale naprosto luxusní je s pomazánkou Lotus.

V porovnání s tyčkami je chlebík lepší, šťavnatější… příště bych udělala jen chlebík z celé dávky.