Smoothie Různé nápady z kuchyně / vegan

Jemně mixované nápoje – tzv. smoothie – jsem si oblíbila v Thajsku a po příjezdu domů jsem se do nich pustila s nasazením sobě vlastním. Postupně zjišťuji, že téměř každá kombinace je skvělá… budu sem postupně přidávat svoje mixy, do popisku vždy dám jen nějakou zajímavost….

Na mixování používám NutriBullet – výkonný mixér, který opravdu rozmixuje vše do hladka. Více o něm si můžete přečíst zde. Samozřejmě, že můžete mixovat v libovolném mixéru, záleží jak dobře mixuje, protože do nápojů se přidávají i semínka, oříšky a jablka či hrušky včetně slupky apod….

Smoothie si dělám místo snídaní, svačin a občas i nahradí večeři. Je to vlastně základ RAW stravy.

 Lněné semínko si nejdříve namixujte zvlášť na hladký prášek, protože celé semínko pouze projede organismem jako kartáč a nic z něj nezískáte. Dále přidejte banán, sušené švestky, trochu lněného oleje, sojovou smetanu a vodu…. Posypte skořicí…   Smoothie nemusí být jen z ovoce, zkuste k jablkům a mrkvi přidat kousek syrové červené řepy, kapku lněného oleje přidávám kvůli mrkvi, aby se uvolnil vitamín A a protože jablko nebylo moc sladké, kápla jsem i agávový sirup.   Většinou nápoje zalévám obyčejnou vodou, ale může se stát, že vám v lednici zbude nějaký džus, můžete ho také využít… stejně tak mražené ovoce, které krásně ochladí nápoj a nebo chia semínka, které mu dodají energii…  Další možnost zakomponování velice zdravé červené řepy do nápoje. Než si zvyknete na její specifickou chuť, je dobré lehce přisladit. PS. Pomeranče samozřejmě oloupat 🙂

   Nebojte se mixování ovoce se zeleninou…  je to lahodné a překvapí vás, jak skvěle to chutná. Určitě to chce začít třeba s baby špenátem nebo polníčkem, tak jako tady… plus salátová okurka a kokosové mléko a servírovat v misce, která zbude z ananasu…   Skvělý je i zázvor. Dřív jsem ho moc nemusela a v čaji byl na mne dost pálivý. Zajímavé je, že v kombinaci s ovocem je lahodný. Dále ještě skořice, citrón a mražená broskev.   Pokud smoothie děláte místo snídaně, nebojte se do něj přidat nějakou sytější složku – třeba lžíci burákového másla 🙂 a opět rostlinné mléko (recepty na jejich výrobu doma najdete také na mých stránkách), lněné semínko, javorový sirup, banán…   Zelená smoothie jsou nej – banán, hrozno (lepší je bezpeckové, protože rozmixované pecky mohou dát nápoji lehce nahořklý tón, proto vykrajuji jadřince i z jablek), banán, baby špenát a mražený ananas.   A ještě jeden zelený – tentokrát s hrozny, kiwi a mraženými broskvemi. Někdo mi psal, že mu kiwi v nápojích hořklo – zjistila jsem, že se nesmí míchat s kravským mlékem a výrobky z něho… což u mne nehrozí :-))   Mixovat můžete i kusy čerstvého kokosu a mražené ovoce. Opravdu jen a jen záleží co máte doma v lednici a potažmo v mrazáku.   Mixovat můžete i horká smoothie (ale já prostě raději ta studená), do čaje rozmixovat celý pomeranč (samozřejmě oloupaný) a kustovnici…. klidně i zázvor… záleží jen na vás.   Výhoda mixovaných nápojů je, že sníte opravdu přes den celou dávku doporučené čerstvé zeleniny a ovoce a ještě si pochutnáte. Pokud koupíte velký sáček špenátových listů, doporučuji je propláchnout, na utěrce usušit a zmrazit. Dají se do nápojů dávat i mražené a máte je stále po ruce.   Zkusila jsem k jablkům a pomeranči přidat i červené zelí… ano, bylo tam cítit, udělalo takovou štiplavou chuť, ale dobře chutnalo mi to 🙂   A když už jsme u těch teplých nápojů, tak takové umixované kakao z horkého kokosového (mandlového, makového apod) mléka s javorovým sirupem, banánem a kakaem…  Ořechové mléko, mražené borůvky a špenátové listy…. další dobrota.   A když vám zbyde od snídaně zelený čaj, tak ho nevylévejte, použijte ho do nápoje místo vody… přideje jablka, pomeranč, zázvor, špenát, nějakou tu datli… a máte další hustou svačinku.   Do teplých smoothie z roslinných mlék si můžete namixovat i ovesné vločky.   Do smoothie můžete zkusit dát hodně věcí – třeba lžíci domácích povidel, jablko, mrkev a ledový salát…   Povidla, zázvor, jablko a půl citrónu můžete rozmixovat a zalít vařící vodou a máte variantu na oblíbené pečené čaje…   Přeci jen ale preferuji studené nápoje, takové krvavé pomeranče, baby karotky, zázvor a chia semínka stojí za pokus.   A klidně můžete nápoje i nastavovat – když vám zbyde výše zmíněný, přidat do něj pár mražených borůvek a špenátových listů a znovu rozmixovat… A pro dospělé můžete vyzkouzlit i long drinky – takový pomeranč, led, voda, amaretto a bílý rum a párty může začít. A ještě jeden s alkoholem – banán, mražené třešně, voda a amaretto… Oblíbený zelený z mandlového mléka, zázvoru, špenátu a banánů. Můžete použít čerstvé nebo mražené. Do smoothie je super přidávat mražené ovoce, které nápoj příjemně ochladí. Navíc si můžeme takto dělat zásoby ovoce, které seženeme levně nebo třeba natrháme na zahrádce. Dobré je mrazit ovoce na plechu a pečicím papíru a do sáčků dávat až úplně zmražené, potom můžete vybírat jen tolik kolik potřebujete. Tady jsem koupila kilo banánů za desetikorunu, protože zvenku už začaly být hodně flekaté… Další z mléčných smoothie – ořechové mléko, mandle, banán, datle, namočená chia semínka, namletá lněná – posypáno skořicí (mám ji v solničce a díky tomu se lehce sype). Toto jsou moje snídaně… Kustovnici čínskou, která je velice zdravá, ale samotná na jídlo mi moc nechutná, přihazuji do nápojů často… a z mandarinek opět vyndejte pecky… a opak ještě pár mražených malin, jahody a chia semínka Pomeranč, jahody, banán a špenát… není nic jednoduššího. A tlustá brčka jsou nutnost, hlavně, když děláte nápoje pro děti. Ale ani já si to už bez nich neumím představit. Dobré je, že je lze vymývat a recyklovat 🙂   Na syté nápoje k snídani jsem si oblíbila kombinaci avokádo a banán – půl avokáda na jeden banán je úplně akorát. V kombinaci s rostlinými mléky a ořechy a kakaem… opravdu zasytí.   Další zelené s jablkem, špenátek a mangem. To mne krutě zklamalo – po Thajsku, kde bylo šťavnaté a slaďoučké, tady chutnalo jako zelenina… takže skončilo v nápoji… tam se to ztratilo 🙂   Další z protichřipkových – jablko (vždy dávám i se slupkou, je škoda jej loupat), zázvor, limetka, mrkev a trochu agávového sirupu…   Tady vidíte, že můžete kombinovat opravdu libovolné ovoce, které najdete ve vaší ledničce… zbytek manga, jahoda, jablko, mrkev, maliny, víno… a trochu vody.   Nebojte se experimentovat – do své oblíbené kombinace avokáda (celého, protože to bylo místo oběda, který jsem nestíhala), banánu, mandlového mléka, agáve sirupu a kakaa jsem přidala trochu chilli omáčky – tedy původně jsme chtěla chilli koření, ale zjistila jsem, že mi došlo. Umixovala jsem si to husté a přidala ještě plátky mandlí a jedla lžičkou… Stálice v mých kombinacích – pomeranč, zázvor, banán a špenát. Možná přemýšlíte proč je dobré to namixovat a ne to sníst samotné… jednak toho celého za den tolik neschroupete a hlavně jsem někde četla, že z rozmixovaného ovoce a zeleniny si tělo více vezme… Hruška, jahody a mandarinka – i to může být vaše trojkombinace. A ještě tip na zdobení nápojů, pokud je chystáte třeba pro děti – na špejli nabodejte ovoce a vložte do nápoje spolu s brčkem.Nebojte se ani grapefruitu – jen to chce ho hodně okrájet, aby jste nemixovali moc té bílé dužiny, která je hořká, dále jsem přidala mrkev, zázvor a mražené broskve. Chce to i med nebo agávový sirup na sražení trpkosti grapu.

Grap je nejlepší okrájet takto nožem.

 Podle množství tekutiny – v tomto případě rostlinného mléka, umixujete buď nápoj nebo puding. Chia semínka je dobré vždy na půl hodiny namočit, aby se aktivovala a vytvořila takový gel kolem sebe. Pak už jen půl avokáda, banán, kakao a datle na oslazení… ozdobeno banánem a přelito datlovým sirupem. Ráno si ještě mixuji nápoje s ječmenem, který samotný s vodou prostě nedávám, protože mi to chutná jako bych pila posekanou louku 🙂 ale s ovocem to jde velice snadno… Žlutý meloun, mražený ananas a baby špenát… velice osvěžující, už se těším na horké letní dny… Aby bylo vidět, že ne vždy jsou kombinace super… dnes jsem zkusila naklíčené mungo (vyčetla jsem, že to lze), pomeranč a žlutý meloun… umixováno a část vypita… ale s pocitem, že fakt nic moc.. a protože mám pocit, že maliny mohou spravit vše, tak přidána hrst mražených malin a znovu umixováno a tentokrát to bylo fajn…. Moje spořivá duše by totiž ten první pokus prostě nevylila…. :-)) Mango, jahody a pomeranč – jednoduché a přitom tak skvělé.. dostala jsem dotaz, čím dolévám smoothie. Pokud nepíšu jinak, tak vodou. Ale jak můžete u některých vidět, tak lze i rostlinnými mléky (a pokud pijete klasická mléka, tak třeba jimi… lze také přidat i jogurt apod… ) Pomeranč (oloupaný), žlutý meloun (oloupaný a bez jader), zázvor (oloupaný) a jablko (bez jadřince, neoloupané)…. a ozdobit špejlí, na kterou napíchnete pár kuliček hroznového vína. Na valentýnský dort jsem mixovala maliny s javorovým sirupem…. do zbytku přidáno jedno jablko a voda… Čtvrtka manga, kiwi (dužinu vykrojím pomocí lžičky), baby špenát a maracuja-mučenka (žlutou dužinu s semínky vydlabat lžičkou)… velice lahodné… Tři jahody, půlka jablka, zbytek mraženého lesní směsi (tedy nevím odkdy roste v lese rybíz, ale budiž…) Dominika si také mixuje – její svačina – pomeranč, kiwi, mražené maliny Špenát, pomeranč a dva kousky kandovaného slazeného zázvoru (který jsem koupila na ochutnání a samotný mi prostě nejede)… v nápoji super….. Pomeranč (oloupaný), zlaté kiwi (vydlabávám lžičkou), oloupaný kousek zázvoru a půl hrušky – tu neloupám, jen vykrojím jadřinec a bubáka :-)) Tomuto nápoji říkám tekutý mrkvový salát 🙂 jedno jablko, baby karotka (nebo normální, měl by jí být poloviční množství než jablka) a půlka limetky a lžička medu či agávového sirupu a půl lžičky lněného oleje (kvůli mrkvi, abychom z ní vymačkali co nejvíc) Špenát, půl hrušky, kiwi, namočené mandle a kardamom. Velice osvěžující… A ještě tip od kuchaře jak zachovat v lednici špenátové listy déle svěží a čerstvé – přikryjte je namočenou papírovou utěrkou a dejte do sáčku. Takto mi krabička špenátových listů vydrží v lednici celý týden, než jí spotřebuji do nápojů…. Čtvrt žlutého melounu, půl pomeranče a čtvrt syrové červené řepy – vše oloupat a rozmixovat s vodou… začínám té řepě přicházet na chuť… poprvé se mi zdála hodně výrazná, dnes se mi tam zdála lahodná… asi chce hodně chutí „vybudovat“… Další ze skupiny zelených nápojů – velká hrst špenátových listů (čím déle si dělám zelená smoothie, tím více špenátu jsem schopná do jedné sklenice dát a opravdu mi to chutná), půl hrušky – neloupu, jen vykrojím jadřinec a jeden banán. Navíc jsem přidala lžičku prášku baobab – více o něm třeba zde Zpracovala jsem poslední čtvrtku žlutého melounu (takže teď si od něj chvíli dáme pokoj :-)), půlku hrušky a mražené borůvky… osvěžující a skvělá svačina… smoothie 2 z 1 – nejdřív jsem udělala smoothie z jablka a banánů a 400ml vody – nalila jsem si skleničku, ale celkem dost zbylo a tak jsem přidala tři jahody a 100ml vody a udělala ještě jedno…. vypila jsem obě 🙂 Koupila jsem krásné mrkve i s natí… a tak jsem si řekla, proč jí tam nenamixovat taky… :-))  A z dalších natí zkusím udělat pesto…. protože takhle na konci zimy je škoda všeho zeleného, aby skončilo v odpadu… První čistě zeleninové smoothie – pouze půl salátové okurky, šťáva a část dužiny z půlky citrónu, troška agávového sirupu, sůl a pepř…. kdo má rád okurkový salát, tomu to bude chutnat. Je to jeho jemnější verze 🙂 Snídaně – domácí kokosové mléko, mletá lněná semínka, chia semínka, mleté lískové oříšky, datle a banán…. trošku posypat skořicí…. věříte, že se mi fakt po rohlíku s máslem nestýská?? :-)) Dřív chodily kamarádky na víno, dnes na smoothie :-))
Banán, kiwi, mučenka – maracuja…. a aby jim nebylo toho vína líto, tak troška toho Amaretta a ledu do toho… lahoda…. Husté smoothie může být také součástí snídaně – umixované lněné semínko s kakovými boby nízkým nástavcem NutriBulletu, poté přidána půlka hrušky (druhou jsem snědla), jeden banán, pár datlí, chia semínko a domácí kokosové mléko. Umixován hladký krém, přidala jsem granolu (musli) a trošku javorového sirupu na ozdobu… Mražené maliny a jablko, lžíce javorového sirupu plus voda. Pokud vám vadí zrníčka z malin, tak nejdříve rozmixujte maliny nízkým nástavcem. Poté teprve přidejte jablka a sirup a dejte vysoké nástavce. Já mixuje najednou, zrníčka mi nevadí… Jablko, mrkev a špenát. Mrkev je samozřejmě syrová. NutriBullet ji skvěle zvládne do hladka… Jablko, jahody, kiwi… není lepší zákusek 🙂 Pomeranč, jahoda, kiwi a namočená chia semínka. Banán, jahody a pomeranč… prostě s žádným ovocem nemůžete udělat chybu… Hruška a granátové jablko… jak se loupe  granátové jablko jsem vám nahrála na youtube. Původně jsme ho chtěla vymlátit lžící, tak jak to dělali v Thajsku, ale nešlo mi to, ale i tento způsob je rychlý a snadný… Jedno jablko, půl syrové červené řepy, čtvrt citrónu a lžička javorového sirupu…. Dřív jsem na jaře nadávala, když se pampelišky prodíraly trávníkem… dnes jsem je tam s láskou vytrhala a umixovala si s jablkem a pomerančem…. Nejlepší piňacolada – kokosové mléko, ananas, bílý rum…. Domácí kokosovo-mandlové mléko (prostě namočíte od každého něco, rozmixujete a přecedíte), chia semínka a jahody. Jahody, zázvor a banán…. osvěžující nápoj třeba na velikonoční stůl….   Banán, kiwi a špenát. Hnědé tečky na banánech jsou vítané, znamenají, že banán je sladký….   Dva pomeranče, oloupat samozřejmě…. kousek zázvoru a skořice…. Špenát, domácí kokosovo-mandlové mléko, mražené mango…. Dračí ovoce, jablko. Z dračího ovce se jí jen ta bílá část s černými zrníčky, chuťově to připomíná kiwi. Na ozdobu ale použijte plátek i s krásnou růžovou slupkou, kterou lze lehce sundat… Mrkev, krvavý pomeranč, jahody…. Čerstvý baby špenát, mražený ananas a mango… vznikne super hustý a hladký nápoj, ve kterém stojí i malina :-)) Kilo jahod za padesát?? Tomu nelze odolat…  a takový hustý jahodový shake – jen z jahod a mandlového mléka, to je pohlazení po duši…. Pomeranč (oloupaný), dragon fruit (růžová slupka se lehce sloupne) a jahody…. Když je okurka nasládlá a jahody nejsou sladké… nakonec dohromady to chutnalo dobře… i bez přidání čehokoli dalšího… část jsem zkusila smíchat a část vypila takto odděleně pomocí brčka… Banán (jeden celý a půl mraženého), kiwi a baobab prášek (nevíte co je to?? Koukněte sem. Babán prostě nezklame… s mraženými borůvkami lahoda…. Ranní nakopávací drink – banán, baby špenát a ječmen…. Hruškojablko, které se jmenuje Nashi a jahody…. Mražené mango (Lidl) a jahody… skvělá osvěžující kombinace…. dvě kiwi, půl nashi a jedna mučenka…. bez mučení se přiznám, že to bylo moc dobré… ananas, jablko a kousek citrónu…. servírováno v misce z ananasu a navrch posypáno skořicí… Kamarádka mi koupila černorybízový džus – na mne moc sladký a hustý…. tak jsem ho naředila vodou a přidala dva pomeranče…

Nikdy bych se nenadála, že budu pít pampelišky…  a vidíte, už je to tady… tahle žlutá sluníčka pomáhají detoxikaci organismu a když jich do půl litru dáte tři až čtyři, tak je skoro chuťově nerozpoznáte a přitom budou vašemu organismu dělat dobře…. v kombinaci s jahodami a kiwi byly super… nakonec jsem přidala lžičku agávového sirupu…

 Kombinace jakéhokoli ovoce s banánem prostě nezklame…  doporučuji banán takhle pěkně tečkovaný, to je krásně sladký a nahradí vám v nápoji smetanu….

Mého zaujetí těmito nápoji si všiml i časopis FOOD, pro který jsem umixovala svou oblíbenou kombinaci – baby špenát, ananas a mango…. vyšlo v čísle 04/2015

 Když jsem byla malá, tak mi říkali, že na třešně se nesmí pít… ale nemusíte mít strach, když třešně rozmixujete s vodou, tak žádné střevní potíže nehrozí… a když navíc přidáte banán, budete mít skvělý hladký shake…. a pokud je venku vedro, přihoďte pár kostek ledu…. Mandlové mléko (je jedno, zda kupované či doma udělané) plus jahody a meruňky – lahoda zaručena…. Když vám od snídaně zbyde zelený čaj, můžete jej použít do smoothie místo vody… tady umixovaný s jablkem, mraženými jahodami a meduňkou….  Mražené maliny a čerstvé ovoce a lísteček máty vytvoří neodolatelný nápoj….   Na večerní párty můžete připravit alkoholická smoothie ala mojito či piňa colada – recept jak na to najdete tady. Husté smoothie z banánu a lněných semínek je základem mých rostlinných snídaní….. Slupky od melounu s troškou toho růžového mohou být skvělým základem pro osvěžující smoothie do parných dní – stačí vše dobře vykrájet, vydlabat lžičkou i to bílé a spolu s ledem a pár kapkami citrónu rozmixovat….  pokud máte raději sladší smoothie, přislaďte agávovým sirupem, ale já to nedělám…. Dary podzimu také jdou krásně umixovat – tady nektarinka, hruška a šípky…. u nich pečlivě vyčištěte vnitřek…. Trošku alkoholické smoothie – banán, švestka a mražená rakytníková šťáva…. Banán a kaki, které je nutné nechat dozrát (nejlépe v sáčku právě s banánem), musí být na omak měkké a uvnitř mít průhlednou „kytičku“ ve středu.

Skoro k neuvěření, že tato fotka a smoothie vzniklo 8.11. :-))

Opět oblíbená kombinace banán a baby špenát obohacená mraženou rakytníkovou šťávou, kterou jsem si namrazila do formiček na led.