Detox podle Mačingové Blog

Kdo sleduje můj FB, tak určitě postřehl, že jsem celý měsíc zkoušela detox podle knihy Antónie Mačingové. A protože vím, že ne všichni holdujete Facebooku, tak jsem se rozhodla udělat malé shrnutí i na stránky.
mačingová

Knihu jsem si zakoupila tak trochu ze zvědavosti a musím říct, že mne zaujala. Po netu koluje spousta verzí této knihy, ale trošku se liší, pokud do toho chcete opravdu jít přesně podle knihy, vyplatí se jí koupit.

Toto rozšířené vydání obsahuje nejen jídelníček na 28 denní detox, ale i doporučení a jídelníčky na následné 3 měsíce. Což se přiznám, už nedodržuji, protože jsem si díky knize našla svou vlastní cestu, ale pro ty, kteří nemají fantazii a nebaví je hledat na netu a studovat různé vhodné kombinace jídel, je to šikovné.

Detox není v žádném případě dieta. Je to prostě změna stravovacích návyků. Nic neodměřujete, jíde dosytosti. Což jsem dělala, včetně toho, že jsem se snažila nezapomínat ani na svačinky – dopoledne ovoce a odpoledne zelenina a sýr.

A hlavně hodně pijete – na to jsem se soustředila nejvíce, protože to je můj kámen úrazu. Vyhradila jsem si půllitr a dělala jsem si čárky, kolik jsem jich vypila. Pila jsem ráno teplou vodu s medem a citrónem, přes den obyčejnou vodu s citrónem a čaje.

Jídla jsem lehce modifikovala a upravovala tak, aby mi chutnala – vše jsem fotila – album najdete zde.

 První týden snídaně tvoří jen mrkvový salát – půl napůl mrkev a jablka – s tím jsem vůbec problém neměla, miluji strouhanou mrkev a dělám si ji často…. přidala jsem trošku citrónu a osladila medem…. a přidávala jsem skořici,ořechy, rozinky, ale i čerstvé jahody, či hroznové víno….. prostě pokaždé nějakou maličkost, aby to nechutnalo stejně…. skvělé jsou mandle či para ořechy nasekané na kousky…. Další tři týdny už to bylo rozmanitější. Ovoce se skořicí a medem – podle knihy banán a kiwi – ale já přidávala opět jahody či hroznové víno…. skvělé je, že tyto snídaně začala se mnou jíst i moje dcera, která do té doby snídaním moc nedala… to mě moc těší…. a taky jsem snídala Bio bílý jogurt s medem a ořechy, vařené jáhly se sušenými švestkami…. Jedna ze snídaní podle knihy měl být grahamový či sojový rohlík s medem a ořechy a šťáva z jednoho grepu. Jednak jsem nesehnala čistě sojový či grahamový rohlík (v detoxu jsem úplně vynechala lepek, proto jsem nechtěla takové ty pšeničné co se do nich zamíchá trošku jiné mouky a tváří se jako něco jiného) a také mi vlastně rohlík s medem nechutná… tak jsme koupila sojovou mouku, přidala do ní vajíčko a vodu a udělala skvělé sojové palačinky s medem a ořechy…. a grap jsem vymačakala zjistila, že většinu dobrého vyhodím a tak jsem ho pak jedla celý….   Mám ráda dobrou kávu a tak jsem si ji dopřávala každý den dopoledne. Jedno lungo slazené medem. To určitě vyzkoušejte. Chutná mi to mnohem více než slazené cukrem…. a k tomu buď ovoce nebo sušené švestky s ořechy či mandlemi, případně půlku bílého jogurtu s ořechy či ovocem…. Prostě si musíte pochutnat. Výsledek detoxu máte i ve své hlavě…. když to budete jíst s odporem či vnitřní nespokojeností, tak to myslím není dobře….   Obědy a večeře byly hodně založené na zelenině. Dřív jsem jedla hodně zeleninu syrovou, teď jsem se naučila jíst ji ve větší míře i tepelně upravenou. Měla jsem mezi jídly vyloženě favority – největším byla a stále zůstává mrkvový perkelet. A to jsem prosím dříve dušenou mrkev stavěla mezi jídla, které opravdu nemusím…. ale toto je úplně jiná liga. Dokonce moje dcera, když si má nyní vybrat mezi perkeletem a jinou přílohou (brambory apod), tak volí mrkev. Až se divím, že ještě nejsme oranžové, protože jsme jí za měsíc spořádaly opravdu hodně. A zjistily jsme, že tvar, na který nakrájíte či nastrouháte mrkev ovlivní částečně i výslednou chuť…   Další často používanou zeleninou je cuketa. Autorka ji peče v oleji v troubě. To jsem také zkusila, ale oleje jsem hodně ubrala a i tak mi to přišlo na můj vkus mastné. Možná stojí za zmínku, že vše se připravuje na olivovém oleji. Což pro mne nebyla žádná změna, protože už dlouho nepoužívám na vaření téměř žádný jiný. Cukety jsem připravovala hlavně na kontaktním grilu. Velká výhoda…. 

Další hojně používanou zeleninou je červená řepa. Autorka knihy ji používá vařenou a přiznám se, že její pojetí salátu mne vůbec nenadchlo – míchá totiž nastrouhanou vařenou řepu s nakládanou mrkví a hráškem a kyselou okurkou. Takže jsem si nakonec řepu upravovala podle svého – saláty s čerstvou zeleninou, jako caprese apod. Určitě o využití řepy v kuchyni udělám samostatný článek, protože je to velice chutná zelenina a sama lituji, že jsem ji do této doby jedla hlavně nakládanou, kdy už nemá velké nutriční hodnoty….

Zkoušela jsem jí pečenou, s různými druhy další zeleniny, dokonce jsem udělala řepné placičky apod.

Dále se používá hojně brokolice, fazolky a také kedluben…. třetí a čtvrtý týden se přidalo i maso. Různě jsme si s jídlem hrála a opravdu mi moje variace chutnaly. Neměnila jsme složení jídla, jen jeho přípravu a případně jsem občas zaměnila zeleniny… třeba mi moc nejedou celerové hranolky (ale dám ji ještě šanci) a tak jsem dělala dušené ředkvičky apod. Postupně vás s recepty budu seznamovat, pokud budete mít zájem. Některé ještě vypilovávám, protože je chci zařadit do jídelníčku.

Myslím, že je dobré občas použít vlastní rozum a připravovat jídla tak, aby vás to bavilo jíst… a to jsem dodržela. Třeba nejsem vůbec polévková a tak jediné polévky, které jsem udělala byla hrášková a zeleninový boršč. Snědla jsem je, ale bez nadšení a tak jsem v dalších dnech místo polévek zařazovala čerstvou zeleninu navíc….

A výsledky jsou skvělé…..  a dokonce je mám i odborně podložené.